تکنولوژی دوربین مداربسته تحت شبکه روزبه روز در حال گسترش است و این سیستم ها در نزد کاربران از محبوبیت زیادی برخوردارند . این سیستم هادربسیاری از پروژه ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. لذا برای ارتقا عملکرد این سیستم ها و افزایش کیفیت نصب نیاز به تجهیزات جانبی شبکه مانند سوئیچ، روتر، مودم و … است که باید در انتخاب آن ها دقت نمود تا بیشترین کارایی را در بسترسازی یک سیستم شبکه داشته باشند. در ادامه برسی خواهیم کرد :

  • سویچ شبکه چیست ؟

  • POEسویچ شبکه چیست ؟

  • انتخاب سویچ POE مناسب

  • انواع سویچ شبکه هایک ویژن

  • کاربرد سویچ شبکه درسیستم دوربین مداربسته

 

 

سوئیچ شبکه چیست ؟

 

 

 

 

سوئیچ شبکه هایک ویژن از جمله تجهیزات جانبی شبکه بوده که از اهمیت ویژه ای در نصب و راه اندازی یک سیستم مداربسته برخوردار است. به خصوص در پروژه ها و بسترسازی های بزرگ با کابل کشی های طولانی که اهمیت آنها را دو چندان کرده و بطور مستقیم نقش چشمگیری در کاهش هزینه ها خواهد داشت.

با یک مثال ساده اهمیت وجود سوئیچ در یک سیستم تحت شبکه را برایتان روشن می کنیم. فرض کنید یک فضای بزرگ چند هزار متری در اختیار دارید و باید آن را با تعداد زیادی دوربین  هایک ویژن(100 عدد) پوشش دهید قاعدتا نمی توانید از هر دوربین یک کابل به صورت جداگانه به دستگاه ضبط NVR یا منبع تغذیه برق متصل کنید زیرا باید هزینه زیادی را صرف کابل کشی های طولانی کنید که در کل کار منطقی نمی باشد. اما با تقسیم بندی مناسب مکان مورد نظر به چندین نقطه و تعبیه تعدادی سوئیچ شبکه در آنها می توان تمامی دوربین ها را در محل به آن متصل نموده و تنها با یک کابل کلیه دوربین ها را به دستگاه ضبط برد

 

سوئیچ شبکه POEچیست؟

POE مخفف Power Over Ethernet است .POEنوعی تکنولوژی است که می تواند به طور همزمان اطلاعات و جریان الکتریکی را با استفاده از یک کابل (برای مثال Cat.5 )به سایر تجهیزات شبکه (مانند تلفن های VoIP، نقاط دسترسی و دوربین های شبکه) منتقل کند. یک سیستم کامل POE شامل دو قسمت زیر است:

  • تجهیزات تامین کننده جریان برق : مانند تجهیزاتی است که از تکنولوژی poeپشتیبانی می کند مانند سویچ POEو POE injector
  • تجهیزات نیازمند برق :شامل دوربین های تحت شبکه که در یک سیستم دوربین مداربسته است.

سویچ شبکه

کاربرد سوئیچ شبکه درسیستم دوربین مداربسته 

 

همانطور که در مقالات دوربین مداربسته توضیح داده شد ، دوربین مداربسته داری سه نوع است : دیجیتال ، آنالوگ و تحت شبکه IP .در سیستم  مداربسته IP ، مدیریت و جمع آوری تصاویر بین دوربین IPو دستگاه NVRبر عهده سوئیچ است . بدین شکل است که تصاویر دوربین  با کابل شبکه به سوئیچ منتقل می شود و سپس به NVR منتقل می شود.

در ضمن علاوه بر تجمیع دوربین های تحت شبکه ، سوئیچ می تواند با کمک ویژگی POE ، به تغذیه دوربین  می پردازد و به همین دلیل است که برای روشن کردن اینگونه دوربین ها ، نیازی به کابل برق مستقل وجود ندارد. البته توجه داشته  باشید این قابلیت زمانی وجود دارد که سوئیچ POE باشد.

 

انواع سوئیچ شبکه 

 

  1. سوئیچ شبکه مدیریتی : در سوئیچ های مدیریتی با استفاده از رمز عبور می توان برنامه ریزی آن را تغییر داده و یا ویرایش نمود. در نتیجه بر خلاف سوئیچ های غیر مدیریتی امکان تغییر توابع آنها به منظور بهینه سازی عملکرد دستگاه ها وجود دارد. امکان تعیین سطح دسترسی برای هر کاربر با استفاده از سوئیچ های مدیریتی وجود دارد و می توان بستر تجهیزات مدار بسته را از بستر اصلی شبکه جدا نمود.

  2. سوئیچ شبکه غیر مدیریتی: سوئیچ های غیر مدیریتی تجهیزاتی هستند که به حالت برنامه ریزی شده تولید و عرضه می شوند. عملکرد این دستگاه ها بر مبنای استاندارد های خاصی است و هیچ گونه امکان تغییر در توابع عملکردی این نوع از سوئیچ ها وجود ندارد.